Projekt „Kampania ekologiczna na rzecz przeciwdziałania emisjom w Gminie Kluczbork”
realizowany jest ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska I Gospodarki Wodnej w Opolu.
Celem przedsięwzięcia jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej,
upowszechnienie wiedzy, aktywizacja społeczna, budowanie społeczeństwa obywatelskiego
i kształtowanie postaw proekologicznych wśród dzieci i młodzieży przedszkoli i szkół podstawowych,
dla których organem prowadzącym jest Gmina Kluczbork.
Całkowita wartość wydatków związanych z realizacją Zadania wynosi 164 137,00 złotych.
Dofinansowanie w formie dotacji wyniesie 147 722,00 złotych celem realizacji zadania.
Środki własne w kwocie 16 415,00 złotych zostaną przeznaczone na ww. zadanie.
Termin zakończenia zadania określa się do dnia 31 grudnia 2024r.
W ramach projektu zaplanowano:
Warsztaty edukacyjno-informacyjne dla dzieci i młodzieży dla dzieci i młodzieży publicznych przedszkoli
(grupy 6-latków) i szkół podstawowych (klasy 1-8);
Konkurs ekologiczny pn.”Młodzi reporterzy na rzecz poprawy jakości powietrza”
w dwóch grupach wiekowych: klasy 1-3, klasy 4-8.
Zakup oczyszczaczy powietrza do jednostek oświatowych;
Kampania edukacyjno- informacyjna w internetowych kanałach komunikacji.
Uwzględniając rozpoznawane wymagania i potrzeby oraz możliwości dotarcia
wyłoniono 3 grupy odbiorców: dzieci przedszkolne, dzieci w wieku szkolnym oraz dorośli mieszkańcy.
Kampania ekologiczna na rzecz przeciwdziałania emisjom w Gminie Kluczbork
jest kontynuacją działań na rzecz edukacji mieszkańców w zakresie ochrony powietrza realizowanych
dotychczas przez Gminę oraz podległe jednostki organizacyjne.
Zajęcia z projektu przeprowadzono 14.XII.2023r.
Publiczne Przedszkole nr 8 im. Kubusia Puchatka w Kluczborku
z Oddziałami Zamiejscowymi w Ligocie Górnej i Smardach Górnych
Tematem zajęcia było „Czy wiemy co to jest powietrze?”
Cel ogólny:
Cele szczegółowe:
– określanie właściwości powietrza na podstawie własnych eksperymentów;
– nazywanie przyczyn powstawania dymu i smogu;
– określanie sposobów zapobiegania zanieczyszczeniom powietrza;
– nazywanie różnic między powietrzem czystym a smogiem;
– uświadamianie dzieciom roli czystego powietrza dla zdrowia i życia ludzi, zwierząt i roślin; – rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, kojarzenia i wyciągania odpowiednich wniosków z doświadczeń.
Cele operacyjne dziecko:
„Co to jest powietrze?” – za zajęciu dzieci szukały dowodów na istnienie powietrza.
Dowiedziały się co to jest powietrze, jaki ma kolor, czy ma zapach, czy powietrze ma jakiś smak?
Do tego celu przeprowadziliśmy doświadczenia z balonikami, piórkami, żagielkami.
Obejrzeliśmy film edukacyjny pt. „Co to jest powietrze?”.
A z kolejnego doświadczenia ze słoikiem i gazetami dowiedzieliśmy się,
że powietrze można zabrudzić, co jest powodem tego stanu i jak temu można zaradzić.
Przez cały czas dzielnie towarzyszyła nam pacynka Miś Smoguś.
Doszliśmy do wniosku, że powietrze otacza całą kulę ziemską.
Konieczne jest do życia ludziom, zwierzętom i roślinom.
Powietrza nie widać, ale gdy jest zanieczyszczone trudno nam się oddycha, chorujemy.
Dlatego ważne jest dla nas, aby o powietrze dbać.
Na zakończenie zajęcia każde dziecko otrzymało odznakę „Mały ekolog”
oraz zrobiliśmy wspólne zdjęcie z napisem „My przedszkolaki o czyste powietrze dbamy”.
Nauczycielka: Violetta Marcinkowska
14.03.2024 – odbyło się kolejne zajęcie z „Kampanii ekologicznej na rzecz
przeciwdziałania emisjom w gminie Kluczbork”
w ramach „Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej”
Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu.
Temat: Czym oddychamy?
Prowadząca: Violetta Marcinkowska
Cel ogólny:
– zwiększenie wiedzy dzieci na temat zanieczyszczeń środowiska naturalnego
przez emisję dymu do atmosfery, umiejętność określania sposobów zapobiegania zanieczyszczeniom powietrza.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
– potrafi wypowiadać się na określony temat,
– dzieli wyrazy na sylaby,
– potrafi zlokalizować różne źródła dymów,
– wie co to są filtry,
– zwraca uwagę na kolory dymów: czysty biały dym – bezpieczny, szare, czarne,
o niejednolitej barwie – dymy złe, niebezpieczne, białe dymy papierosowe – niebezpieczne,
– wie jakie są odpowiednie warunki do życia roślin i zwierząt,
– dostrzega zmiany dynamiki tempa utworu muzycznego,
– zna zagrożenia płynące z zanieczyszczonego środowiska dla ludzi i zwierząt (dym),
– wie czym oddychają ludzie,
– wie czym są płuca,
– wykonuje szablon płuc.
Zajęcie miało na celu zwiększenie wiedzy na temat zanieczyszczeń
środowiska naturalnego oraz przeciwdziałaniu jego zanieczyszczeniom.
Dzieci dowiedziały się o możliwościach montowania na kominach filtrów.
Jakie tajemnice kryją się za kolorami dymu, który jest bezpieczny a który nie.
Czarna folia imitująca dym uświadomiła dzieciom jak ciężko oddychać
w zadymionym środowisku i jakie są tego skutki zdrowotne.
Z dużym zainteresowaniem śledziły i poznały mechanizm oddychania człowieka,
aby potem samodzielnie wykonać szablon płuc.
W nagrodę za uwagę i zainteresowanie dzieci dostały zakładki do książki
w kształcie pióra sokoła, oraz kolorowanki z projektu.
Zdjęcia