Integracja sensoryczna jest to proces,
dzięki któremu mózg prawidłowo rozpoznaje,
przekształca i integruje informacje
ze wszystkich systemów zmysłowych
łącząc je z wcześniejszymi doświadczeniami.
Jest to proces niezbędny do prawidłowego
przetwarzania tych informacji
oraz kolejno do celowego działania.
W trakcie procesu integracji sensorycznej
powstają reakcje adaptacyjne, które są podstawą dla prawidłowego rozwoju.
Zajęcia w ramach integracji sensorycznej miały charakter
„zabawy naukowej” w trakcie,
której dziecko pod opieką nauczyciela – terapeuty SI
uczyło się efektywniej przetwarzać
i wykorzystywać informacje sensoryczne docierające z receptorów.
W czasie zajęć wzmacniało się procesy nerwowe leżące
u podstaw konkretnych umiejętności.
Zadania te były odpowiednio wyważone, czyli skonstruowane tak,
by być jak najbliżej sfery rozwoju dziecka – nie były ani zbyt łatwe,
ani zbyt trudne, a co więcej – atrakcyjne i interesujące dla dziecka.