
Kampania ekologiczna
Projekt „Kampania ekologiczna na rzecz przeciwdziałania emisjom w Gminie Kluczbork” realizowany jest ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska I Gospodarki Wodnej w Opolu. Celem przedsięwzięcia jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej, upowszechnienie wiedzy, aktywizacja społeczna, budowanie społeczeństwa obywatelskiego i kształtowanie postaw proekologicznych wśród dzieci i młodzieży przedszkoli i szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kluczbork.
Całkowita wartość wydatków związanych z realizacją Zadania wynosi 164 137,00 złotych.
Dofinasowanie w formie dotacji wyniesie 147 722,00 złotych celem realizacji zadania.
Środki własne w kwocie 16 415,00 złotych zostaną przeznaczone na ww. zadanie.
Termin zakończenia zadania określa się do dnia 31 grudnia 2024r.
W ramach projektu zaplanowano:
-
Warsztaty edukacyjno-informacyjne dla dzieci i młodzieży dla dzieci i młodzieży
publicznych przedszkoli (grupy 6-latków) i szkół podstawowych (klasy 1-8); -
Konkurs ekologiczny pn.”Młodzi reporterzy na rzecz poprawy jakości powietrza”
w dwóch grupach wiekowych: klasy 1-3, klasy 4-8. -
Zakup oczyszczaczy powietrza do jednostek oświatowych;
-
Kampania edukacyjno- informacyjna w internetowych kanałach komunikacji.
Uwzględniając rozpoznawane wymagania i potrzeby oraz możliwości dotarcia wyłoniono 3 grupy odbiorców:
dzieci przedszkolne, dzieci w wieku szkolnym oraz dorośli mieszkańcy.
Kampania ekologiczna na rzecz przeciwdziałania emisjom w Gminie Kluczbork jest kontynuacją
działań na rzecz edukacji mieszkańców w zakresie ochrony powietrza realizowanych dotychczas
przez Gminę oraz podległe jednostki organizacyjne.
Administracja Oświaty w Kluczborku
Zajęcie I.
Zajęcia z projektu przeprowadzono 14.XII.2023r.
Tematem zajęcia było „Czy wiemy co to jest powietrze?”
Cel ogólny:
- wzbogacenie wiedzy dzieci na temat środowiska przyrodniczego;
- uświadomienie zagrożeń wynikających z niewłaściwego postępowania względem przyrody;
- rozwijanie postawy twórczej, kreatywnej i badawczej.
Cele szczegółowe:
– określanie właściwości powietrza na podstawie własnych eksperymentów; – nazywanie przyczyn powstawania dymu i smogu;
– określanie sposobów zapobiegania zanieczyszczeniom powietrza;
– nazywanie różnic między powietrzem czystym a smogiem;
– uświadamianie dzieciom roli czystego powietrza dla zdrowia i życia ludzi, zwierząt i roślin; – rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, kojarzenia i wyciągania odpowiednich wniosków z doświadczeń.
Cele operacyjne dziecko:
- rozumie do czego służy powietrze oraz zna jego właściwości;
- wyjaśnia czym jest powietrze;
- wymienia zagrożenia jakie stwarza dla powietrza człowiek;
- rozumie, że czyste powietrze służy zdrowiu;
- podaje źródła i skutki zanieczyszczenia powietrza (smog);
- wypowiada się na określony temat;
- używa poprawnych form fleksyjnych w wypowiedziach;
– czerpie radość z uczestnictwa w zabawie.
„Co to jest powietrze?” – za zajęciu dzieci szukały dowodów na istnienie powietrza. Dowiedziały się co to jest powietrze, jaki ma kolor, czy ma zapach, czy powietrze ma jakiś smak? Do tego celu przeprowadziliśmy doświadczenia z balonikami, piórkami, żagielkami. Obejrzeliśmy film edukacyjny pt. „Co to jest powietrze?”. A z kolejnego doświadczenia ze słoikiem i gazetami dowiedzieliśmy się, że powietrze można zabrudzić, co jest powodem tego stanu i jak temu można zaradzić. Przez cały czas dzielnie towarzyszyła nam pacynka Miś Smoguś.
Doszliśmy do wniosku, że powietrze otacza całą kulę ziemską. Konieczne jest do życia ludziom, zwierzętom i roślinom. Powietrza nie widać, ale gdy jest zanieczyszczone trudno nam się oddycha, chorujemy. Dlatego ważne jest dla nas, aby o powietrze dbać.
Na zakończenie zajęcia każde dziecko otrzymało odznakę „Mały ekolog” oraz zrobiliśmy wspólne zdjęcie z napisem „My przedszkolaki o czyste powietrze dbamy”.
Nauczycielka: Violetta Marcinkowska